Michiel Molenaar wordt geboren in Den Haag en groeit op in Breda. Na de middelbare school keert hij terug naar Den Haag om een opleiding te volgen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst. Al tijdens de opleiding begint Michiel voor zichzelf als ontwerper en illustrator. Met zijn hyperrealistische airbrush werk weet hij menig toeschouwer vol ongeloof te verbazen. Geheel autodidact haalt hij een uitzonderlijk niveau.
Samen met zijn jongere broer start hij een bedrijfje dat reclameborden produceert en levert aan de makelaardij. Dit naar aanleiding van een vernieuwend ontwerp van de hand van Michiel. Een explosief en succesvolle start van dit bedrijf zorgt er voor dat Michiel een lange tijd weinig kan doen met zijn creatief talent. Toch blijft de geur van verf trekken. En als er weer wat tijd vrij komt kruipt hij weer achter zijn ezel. Er is echter een groot verschil. Het airbrush karton wordt verruild voor een groot spierwit linnen doek. Michiel: “Ik tekende altijd rare en grappige beesten, en bewaarde die in een grote doos om er ooit iets mee te doen.” ‘Ooit’ was aangebroken.
Geen realistisch werk meer in opdracht, maar voor zijn doen, grof geschilderde kleurrijke beesten. Met zijn eigen fantasie als enig hulpmiddel. Toch verraden de aparte en soms ingewikkelde technieken de vakman. Met slechts 10 tot 15 kunstwerken per jaar, waarvoor al snel veel belangstelling ontstond, wordt een solo-expositie nooit gerealiseerd. Zo’n 5 jaar moet de kunstenaar in hem de tijd delen met de ondernemer.
Dan is het Michiel wel duidelijk. Kunst is een oneindige uitdaging. Begin 2002 trekt hij zich langzaam terug uit zijn bedrijf, om zich vanaf 2003 volledig te richten op het schilderen..
Een kunstenaar is geboren.
—
Michiel Molenaar was born in The Hague and grew up in Breda. After high school, he returned to The Hague to study at the Royal Academy of Art. Even during his studies, Michiel began working as a designer and illustrator. With his hyperrealistic airbrush art, he has amazed many viewers in disbelief, reaching an exceptional level despite being entirely self-taught.
Together with his younger brother, he started a business producing advertising boards for the real estate market, inspired by a groundbreaking design by Michiel. The explosive success of the business kept Michiel away from his creative talents for some time. However, the lure of paint remained strong, and when he found some free time, he returned to his easel. There was a significant change, though – the airbrush cardboard was replaced with a large, pristine linen canvas. Michiel says, “I always drew strange and funny creatures, and stored them in a large box, waiting for the right time to do something with them.” That time had come.
No more realistic commissioned work, but rather, bold, colorful creatures painted from his own imagination. The artist’s skill is evident in his complex techniques. With only 10 to 15 works created per year, interest quickly grew, but a solo exhibition never materialized. For about five years, the artist had to balance his time with his entrepreneurial pursuits.
In early 2002, Michiel gradually stepped away from his business to focus entirely on painting from 2003 onwards…
An artist was born.