Guillaume Corneille, geboren op 3 juli 1922 in Luik, België, groeide op in Nederland en studeerde aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Hij wordt vaak beschouwd als een van de meest invloedrijke moderne kunstenaars van de twintigste eeuw. In 1948 was Corneille, samen met onder andere Karel Appel en Constant Nieuwenhuys, medeoprichter van de CoBrA-beweging, genoemd naar de steden Copenhagen, Brussel en Amsterdam. CoBrA was revolutionair in zijn streven naar spontaniteit, creativiteit en expressie, geïnspireerd door primitieve kunst, kindertekeningen en volkskunst. De groep verliet bewust de strakke academische regels en probeerde kunst opnieuw te verbinden met basale menselijke emoties en natuur.
Na de ontbinding van CoBrA in 1951 bleef Corneille internationaal actief en zette hij zijn kenmerkende stijl verder uiteen, gekenmerkt door levendige kleuren en speelse vormen. Gedurende zijn leven reisde Corneille uitgebreid, met name door Afrika, het Caribisch gebied en Zuid-Amerika, waar hij diepe inspiratie vond in de lokale natuur, cultuur en kunstvormen. Deze ervaringen verwerkte hij in zijn werken, die bevolkt worden door exotische dieren, kleurrijke landschappen, en expressieve vrouwenfiguren. Corneilles stijl combineerde abstractie met figuratieve elementen en werd steeds meer gevuld met symboliek en fantasierijke elementen.
Zijn werk raakte geliefd vanwege de combinatie van toegankelijkheid en diepgang. Corneille schilderde niet alleen, maar maakte ook grafisch werk, zoals lithografieën en zeefdrukken, waarmee hij een breed publiek bereikte. Zijn werk bleef wereldwijd gewaardeerd, en hij had talloze exposities in musea en galeries over de hele wereld.
Na zijn overlijden op 5 september 2010, wordt Corneille nog steeds gezien als een meester van de moderne kunst, wiens werk tijdloos en onmiskenbaar uniek is. Zijn kunst blijft een bron van inspiratie in het hedendaagse kunstlandschap, ondanks de opkomst van nieuwe media. Zijn nalatenschap wordt bewaard in de collecties van prominente musea en door enthousiaste verzamelaars wereldwijd, en zijn invloed op de ontwikkeling van de moderne kunst in Europa blijft tot op de dag van vandaag zichtbaar.
—
Guillaume Corneille, born on July 3, 1922, in Liège, Belgium, grew up in the Netherlands and studied at the Rijksakademie of Fine Arts in Amsterdam. He is often considered one of the most influential modern artists of the twentieth century. In 1948, Corneille co-founded the CoBrA movement along with artists such as Karel Appel and Constant Nieuwenhuys. The movement, named after the cities of Copenhagen, Brussels, and Amsterdam, was revolutionary in its focus on spontaneity, creativity, and expression, drawing inspiration from primitive art, children’s drawings, and folk art. The group deliberately abandoned strict academic rules and sought to reconnect art with basic human emotions and nature.
After the dissolution of CoBrA in 1951, Corneille remained internationally active, further developing his distinctive style, characterized by vibrant colors and playful shapes. Throughout his life, Corneille traveled extensively, especially across Africa, the Caribbean, and South America, where he found deep inspiration in local nature, culture, and art forms. He incorporated these experiences into his works, populated by exotic animals, colorful landscapes, and expressive female figures. His style combined abstraction with figurative elements, becoming increasingly filled with symbolism and imaginative touches.
His work became beloved for its blend of accessibility and depth. Corneille was not only a painter but also a graphic artist, creating lithographs and screen prints, which helped him reach a wide audience. His art remained internationally celebrated, with exhibitions in museums and galleries around the world.
After his death on September 5, 2010, Corneille continues to be recognized as a master of modern art, whose work is timeless and unmistakably unique. His art remains a source of inspiration in today’s art world, despite the rise of new media. His legacy is preserved in the collections of prominent museums and by dedicated collectors worldwide, and his influence on the development of modern art in Europe is still evident today.