Leidse kunstenaar Casper Faassen werkt onderhand zo’n 20 jaar als zelfstandig kunstenaar. In de laatste 10 jaar heeft zijn fotografisch werk de overhand. Thema’s als het verstrijken van tijd, schoonheid, verschijnen versus verdwijnen en verzamelen worden verwerkt met een inmiddels kenmerkend verstild handschrift. Door middel van verschillende transparante fotografische en schilderkunstige lagen componeert Faassen zijn verhaal. De werken zijn gedimd en ingetogen maar tegelijkertijd rijk aan materialen en detail. Die werkwijze komt voort uit de eerste 10 jaar waarbij de focus nog voornamelijk op de schilderkunst lag. We herkennen zijn portretten, van voornamelijk vrouwen, aan de heldere krijtachtige lijnen. Het werk van Casper Faassen wordt tentoongesteld op prestigieuze internationale beurzen en is opgenomen in zowel particuliere als openbare collecties als het Frans Hals Museum, Museum De Lakenhal en het Haags Historisch Museum.
—
Leiden-based artist Casper Faassen has been working as a freelance artist for about 20 years. In the last 10 years, his photographic work has taken precedence. Themes such as the passage of time, beauty, appearance versus disappearance, and collection are expressed through a now-characteristic subdued handwriting. Using various transparent photographic and painterly layers, Faassen composes his narrative. The works are muted and understated but simultaneously rich in materials and detail. This approach stems from his first 10 years, during which the focus was primarily on painting. His portraits, mainly of women, are recognizable by their bright chalk-like lines. The work of Casper Faassen is exhibited at prestigious international fairs and is included in both private and public collections, such as the Frans Hals Museum, Museum De Lakenhal, and the Hague Historical Museum.