Beeldend kunstenaar Dominique Chan werd in Frankrijk geboren (Quimper, Bretagne, 1950) uit een Chinese vader en een Franse moeder. Een deel van zijn jeugd bracht hij dan ook in Parijs door. Na een aantal jaren door Europa te hebben gezworven vestigt hij zich in 1975 definitief in Amsterdam. Na een studie aan de Rietveld Academie (1980-1985) vertrekt hij op twee studiereizen naar China (1986 en 1987) waar hij zich o.a. verdiept in Chinese kalligrafie. Hierna volgen nog vele reizen naar alle delen van de wereld: Azië, Amerika, Australië, overal doet hij indrukken op, leert over andere culturen, en schrijft erover, al schilderend, in zijn dagboek. Met name de indrukken die hij opdoet in China komen steeds terug in zijn werk. Zo verwerkt hij Chinese kranten en postzegels in zijn kunst.
Met de jaren heeft het werk van Dominique Chan zich ontwikkeld tot een uitgebalanceerde compositie van kleuren. Daarbij zet hij alle middelen in om de karakteristieke eigenschappen ervan uit te buiten. Net als bij de “constructivisten”, maakt hij gebruik van kleurgroepen die in elk autonoom werk opduiken. Zijn werk straalt vrijheid uit. Deze uitstraling wordt veroorzaakt door het kleurgebruik, fel en direct, en de ogenschijnlijk chaotische manier waarop de verf op het doek ligt. Opvallend is tevens dat zijn werk vaak is opgedeeld in verschillende vlakken, waarbij elk vlak weer een ander verhaal vertelt. Deze vakken en kleuren vormen dan weer het decor voor de figuranten die Chan snel en doeltreffend neer zet.
De vrolijkheid in het werk van Dominique Chan wordt wereldwijd gewaardeerd. Zijn werk wordt regelmatig geëxposeerd in binnen- en buitenland en is in diverse grote bedrijfs- en particuliere collecties opgenomen.
—
Visual artist Dominique Chan was born in France (Quimper, Brittany, 1950) to a Chinese father and a French mother, spending part of his youth in Paris. After several years traveling across Europe, he settled permanently in Amsterdam in 1975. Following his studies at the Rietveld Academy (1980-1985), he embarked on two study trips to China (1986 and 1987), where he delved into Chinese calligraphy. Subsequently, he traveled extensively to various parts of the world—Asia, the Americas, Australia—absorbing impressions, learning about different cultures, and recording his experiences through painting and journaling. The impressions he gathered in China are a recurring theme in his work, as he integrates elements like Chinese newspapers and stamps into his art.
Over the years, Dominique Chan’s work has evolved into a balanced composition of colors, utilizing all means to fully exploit their unique properties. Like the “constructivists,” he employs groups of colors that appear consistently across his individual works. His art exudes a sense of freedom, achieved through vibrant, direct color choices and the seemingly chaotic application of paint on the canvas. His work is also notable for its division into different sections, each telling its own story. These sections and colors create a backdrop for figures, which Chan captures quickly and effectively.
The joyful quality of Dominique Chan’s work is appreciated worldwide. His work is regularly exhibited both nationally and internationally and is included in numerous major corporate and private collections.