Theo Koster (Emmeloord, Nederland, 1952) volgde zijn opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Toen al waren zijn schilderijen landschappelijk van aard, zij het ingetogener dan zijn meer recente werk, en hij ontwikkelde een eigen beeldtaal die hij tot op de dag van vandaag gebruikt en uitbreidt.
Kenmerkend voor zijn werk is de vlakverdeling; grootse luchten boven land of water met een lage horizon en het heldere kleurgebruik is eigentijds. Zijn gevoel voor de juiste kleurkeuze en de dynamische verfbehandeling creëren een specifieke sfeer in elk afzonderlijk schilderij. Verder maakt hij gebruik van grafische – en collagetechnieken. In zijn speelse en verhalende schilderijen heerst gelijkertijd rust, waardoor er bijna als vanzelfsprekend een compositorisch evenwicht ontstaat. In zijn doeken verwerkt hij een thema dat ons collectief bezighoudt: de zingeving van het menselijk bestaan. Tijdens dit proces legt hij de verbinding met zijn eigen leven, zijn persoonlijk engagement en daarbij hanteert hij een symbolische beeldtaal.
—
Theo Koster (Emmeloord, Netherlands, 1952) trained at the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam and the Academy of Visual Arts in Arnhem. Even then, his paintings had a landscape-oriented quality, though more subdued than his later work, and he developed a unique visual language that he continues to refine and expand today.
A defining feature of his work is the composition: vast skies over land or water with a low horizon, rendered in a contemporary use of vivid colors. His keen sense of color choice and dynamic brushwork create a specific atmosphere in each painting. Additionally, he employs graphic and collage techniques. His playful, narrative paintings exude a sense of calm that brings a natural compositional balance. In his work, Koster explores a theme that resonates with us all: the search for meaning in human existence. Through this process, he connects to his own life and personal engagement, using a symbolic visual language to convey these reflections.