Hans van Horck (1952) volgde zijn opleiding aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Van Horck is een zeer succesvol schilder en exposeert met grote regelmaat in Europa en de Verenigde Staten.
Over zijn werk en zijn ideeën daarachter zegt hij zelf het volgende: “De taal van het lichaam” is datgene waarnaar ik in mijn schilderijen op zoek ben. Die taal is een samengaan van visuele en emotionele indrukken. Om de visuele indrukken vast te leggen maak ik gebruik van het ‘realisme’ terwijl kleuren het voertuig zijn om de emotionele indrukken zichtbaar te maken. In talloze kleine variaties en uitdrukkingen wordt het vastgelegd. Het willen scheppen van een illusie, wat op zichzelf al een illusie is, is het motief van mijn schilderijen.
Het werk van Hans van Horck is een zoeken naar een balans van mooie expressieve kleuren en figuratieve elementen. In zijn meest recente werk laat hij zich inspireren door de zoektocht naar de oorsprongsmythologieën van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Hij onderzoekt en graaft dieper om zo de raakvlakken die hij vindt samen te doen smelten in zijn schilderijen.
—
Hans van Horck (1952) studied at the Academy of Industrial Design in Eindhoven. Van Horck is a highly successful painter who regularly exhibits his work in Europe and the United States.
Regarding his work and the ideas behind it, he says: “The language of the body” is what I seek in my paintings. This language is a fusion of visual and emotional impressions. To capture the visual impressions, I use ‘realism,’ while color serves as the vehicle to convey the emotional impressions. It is captured through countless small variations and expressions. The desire to create an illusion, which itself is an illusion, is the driving force behind my paintings.
Hans van Horck’s work is a quest for balance between beautiful, expressive colors and figurative elements. In his most recent work, he is inspired by the search for origin myths from Europe, Asia, Africa, and North America. He explores and delves deeper to merge the intersections he discovers into his paintings.