William Sweetlove is een post-moderne kunstenaar van hedendaagse ‘stillevens’ met een enorme zucht om het alledaagse te observeren, consumeren en reproduceren.
William Sweetlove studeerde plastische kunsten in Gent. Hij werd reeds heel vroeg in zijn carrière bekroond met grote prijzen, zoals die van de Jonge Belgische Schilderkunst en de Europa-prijs voor Schilderkunst van de stad Oostende tot aan internationale appreciaties en beurzen. Een volledige opsomming van zijn artistieke werkzaamheden vraagt inmiddels meer een volledig boekwerk.
Tijdens de “Contemporary Art Triennial” in Knokke in 2003 ontmoet William Sweetlove het Noord-Italiaanse kunstcollectief ‘The Cracking Art Group’. Hoewel de leden van het collectief allen zeer divers en eigengereid zijn, delen de kunstenaars een sterke hang naar het Dadaïsme, het minimalisme, surrealisme en de pop art. De ontmoeting tussen Sweetlove en de Cracking Art Group resulteert in een eerste uitzonderlijke samenwerking: Cracking Art loves William Sweetlove.
De Cracking Art Group is inmiddels meer dan een groep gelijkgezinde kunstenaars. Het is een Movement aan het worden. Net zoals vroeger de Renaissance, het Futurisme, Arte Povera, Transavanguardia, wordt Arte Stupifacente (crazy art) de stroming van de Cracking Art.
De groep distantieert zich van de uitlopers van de conceptuele kunst. De kunstenaars willen een betere, leukere en vooral kleurrijkere wereld achterlaten, waarbij niet geschuwd wordt hedendaagse controversiële vraagstukken aan de kaak te stellen.
De naam ‘Cracking Art’ ontleent de groep aan het door de kunstenaars gebruikte basismateriaal. Het basismateriaal waarmee gewerkt wordt is afkomstig van aardolie, een fossiel materiaal, ontstaan uit planten en natuurlijke resten. Door het moleculair kraken van het fossiele materiaal (cracking down) krijg je synthetische afgeleiden. PVC, plastiek, polyester en harsen. Door met deze materialen te werken ontstaat een fossiele kunst die biologisch niet afbreekbaar is, en die dus voor eeuwig kan blijven bestaan.
In 2007 vindt de opening van het Cracking Art Museum plaats in Biella (tussen Milaan en Torino), Italië. Voor het eerst in de geschiedenis zal een kunstenaarsgroep een eigen museum dirigeren. Het Cracking Art museum van ruim 9000 m2 wordt opgedeeld in een vaste collectie “Arte Stupifacente”, Cracking Art en 2000 m2 voor wisselende tentoonstellingen van jonge kunstenaars.
William Sweetlove exposeert inmiddels solo en met de Cracking Art Group wereldwijd en kent vaste vertegenwoordiging in onder andere Italië, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Scandinavië, Turkije, de Verenigde Staten en België. Aan het werk van de kunstenaars zijn talloze boeken gewijd en het werk van William Sweetlove is, en wordt, inmiddels aangekocht door musea en de meest vooraanstaande particuliere- en bedrijfscollecties.
—
William Sweetlove is a post-modern artist known for his contemporary still lifes, characterized by a profound desire to observe, consume, and reproduce the everyday.
Sweetlove studied plastic arts in Ghent and received significant awards early in his career, including accolades from the Young Belgian Painting and the Europe Prize for Painting from the city of Ostend, along with international recognition and grants. A complete overview of his artistic endeavors would require a full book.
During the “Contemporary Art Triennial” in Knokke in 2003, William Sweetlove met the North Italian art collective known as the Cracking Art Group. Although the members of the collective are diverse and independent, they share a strong affinity for Dadaism, minimalism, surrealism, and pop art. The encounter between Sweetlove and the Cracking Art Group led to their first exceptional collaboration: Cracking Art loves William Sweetlove.
The Cracking Art Group has evolved into more than just a collective of like-minded artists; it is becoming a movement. Just as the Renaissance, Futurism, Arte Povera, and Transavanguardia marked their eras, Arte Stupifacente (crazy art) is emerging as the defining trend of Cracking Art. The group distances itself from the remnants of conceptual art, aiming to leave behind a better, more enjoyable, and especially more colorful world, unafraid to address contemporary controversial issues.
The name ‘Cracking Art’ is derived from the basic materials used by the artists. These materials come from petroleum, a fossil material derived from plants and natural remains. Through the molecular cracking of this fossil material (cracking down), synthetic derivatives such as PVC, plastic, polyester, and resins are created. Working with these materials leads to a form of fossil art that is biologically non-degradable, allowing it to exist indefinitely.
In 2007, the Cracking Art Museum opened in Biella (between Milan and Turin), Italy. For the first time in history, a group of artists will direct their own museum. The Cracking Art Museum, spanning over 9,000 square meters, includes a permanent collection titled “Arte Stupifacente,” Cracking Art, and 2,000 square meters dedicated to rotating exhibitions of young artists.
William Sweetlove now exhibits both solo and alongside the Cracking Art Group worldwide and has a stable representation in countries such as Italy, the Netherlands, Germany, France, Luxembourg, Scandinavia, Turkey, the United States, and Belgium. Numerous books have been dedicated to the work of these artists, and Sweetlove’s works have been acquired by museums and prominent private and corporate collections.