Gijs Donker wordt in 1964 in Amstelveen geboren als eerste zoon van de Rotterdamse uitgever Willem Donker. Twee jaar na zijn geboorte kregen zijn ouders nog een zoon genaamd Justus en een jaar later een derde zoon genaamd Aad.
Gijs begint zijn professionele carrière al op vroege leeftijd en na diverse solo exposities richt Gijs Donker in 1989 samen met zijn broers Justus en Aad, Peter Klashorst, Ernst Voss, Bart Domburg en Juriaan van Hall het kunstenaarscollectief “After Nature” op. Dit collectief geldt al snel als de ‘enfants terrible’ van de Nederlandse schilderkunst. De groep zet zich af tegen het heersende abstract expressionisme en maakt in de jaren tachtig en negentig furore met een vernieuwende figuratieve schilderstijl. De After Nature kunstenaars wilden het ‘ouderwetse’ schilderen in ere herstellen en begaven zich weer met ezel, doek en verf in de vrije natuur. Ook vormen stillevens, stadsgezichten en modellen geliefde onderwerpen van de After Nature kunstenaars. Toepasselijk is dan ook de titel van de ludieke agenda-catalogus bij hun expositie bij Daniel Newburg (New York 1992): Raiders of the lost Art. De invloed van de groep is enorm en één van haar verdienste is de terugkeer van het realisme in de schilderskunst.
Na het uiteenvallen van het After Nature collectief in 1992 gaat Gijs Donker samen met zijn broers Aad en Justus nog een tijd door met groepsexposities, vooral in Verenigde Staten. Na het overlijden van zijn broer Aad in 1998 gaat Gijs vervolgens alleen verder en richt hij zich vooral op het ontwikkelen van zijn schilderstijl. Inmiddels heeft Gijs Donker weer talloze exposities op zijn naam staan.
—
Gijs Donker was born in 1964 in Amstelveen as the first son of Rotterdam publisher Willem Donker. Two years after his birth, his parents had another son, Justus, followed by a third son, Aad, a year later.
Gijs began his professional career at an early age, and after several solo exhibitions, he co-founded the artist collective “After Nature” in 1989 with his brothers Justus and Aad, as well as Peter Klashorst, Ernst Voss, Bart Domburg, and Juriaan van Hall. This group quickly became known as the “enfants terribles” of Dutch painting. They rejected the dominant abstract expressionism and gained fame in the 1980s and 1990s with a bold, figurative painting style. The artists of After Nature sought to revive “traditional” painting, venturing out into nature with easels, canvases, and paints. Still lifes, cityscapes, and models also became favored subjects for the After Nature artists. Fittingly, the agenda-catalog for their 1992 exhibition at Daniel Newburg (New York) was titled *Raiders of the Lost Art*. The group’s influence was profound, and one of its achievements was the revival of realism in painting.
After After Nature disbanded in 1992, Gijs continued with group exhibitions alongside his brothers Aad and Justus, particularly in the United States. After the passing of his brother Aad in 1998, Gijs pursued his work independently, focusing on developing his painting style. Today, Gijs Donker has numerous exhibitions to his name once again.