Geboren in 1943 te Bergisch-Gladbach Duitsland raakt Uwe Ommer op jonge leeftijd gefascineerd door fotografie. Op 14-jarige leeftijd krijgt hij zijn eerste camera. Met de beperkte middelen die hem ten dienste staan begint de jonge Ommer er lustig op los te experimenteren en al snel werkt Ommer zich op tot persfotograaf voor lokale uitgevers.
In 1962 wint Uwe Ommer tijdens de Photokina de “Deutscher Jugend Photo Preis” en het jaar daarop vertrekt Uwe Ommer naar Parijs waar hij in 1966, op 23-jarige leeftijd, zijn eigen fotostudio opent. Al snel ontvangt Ommer veel lof voor zijn oeuvre en wordt zijn werk in diverse galerieën getoond, in 1979 gevolgd door een boek over het werk en leven van de kunstenaar.
In 1995 besluit de succesvolle Ommer zijn leven drastisch om te gooien. Al jaren broedt hij op een ongeëvenaard project: het aan de rand van het millennium vastleggen van allerlei soorten families uit alle bevolkingslagen op elk continent ter wereld. Ommer maakt van het project een persoonlijke uitdaging en gewapend met een Landrover, Rolleiflex camera, portable studio, landkaarten en een assistent trekt Ommer de wijde wereld in. In de vier jaren die volgen doet Uwe Ommer 150 landen aan en interviewt en fotografeert hij meer dan 1000 families. Als Ommer in 2000 in Parijs terugkeert heeft hij de ‘familie’ in al zijn diversiteit en huidige vorm vastgelegd in een immense collectie van 1251 foto’s! Zijn droom wordt een monument waaruit blijkt dat de ‘familie’, ondanks verschillen in cultuur, geografie, taal of religie, één van de meest wonderbaarlijke en universele instituten is die de mensheid over de hele wereld in gemeen heeft. Taschen publiceert in 2000 Ommer’s monument in een boek getiteld “1000 Families” en sindsdien reist de expositie “1000 Families” de hele wereld over, overal lof oogstend voor uitzonderlijke omvang van het project, de schoonheid van de foto ’s en het bijna tastbare universele familiegevoel.
In 2002 wordt Uwe Ommer geëerd met de ‘Honorary Fellowship to the Royal Photographic Society’ voor de impact van zijn levenswerk.
Eind 2007 verbaasd Uwe Ommer de kunstwereld wederom met een nieuw project: “Do it Yourself”. Ommer bewapende vrouwelijke deelnemers met camera’s en basis technische instructies en vroeg hen zichzelf te fotograferen zoals ze dat zelf wilden, om zo te zeggen bevrijd van het voyeuristische oog van de fotograaf. Ommer fungeert slechts als geestfotograaf door ze te helpen met de belichting en opstelling. Zo konden de modellen zich uitleven op de manier die ze zelf wilden, van sexy en uitdagend tot romantisch of eenvoudigweg puur zichzelf zijnde. Het omvangrijke project resulteerde in portretten van zeer diverse persoonlijkheden, van studenten tot kunstenaars, actrices, stylistes, danseressen, modellen, musici, docenten en nog veel meer. Het resultaat wordt door Taschen gepubliceerd en geeft de kijker een uiterst zeldzame blik op de manier waarop alledaagse vrouwen zichzelf zien, of zouden willen zien. Inmiddels wordt het werk uit Ommer’s laatste project weer geëerd met exposities op vooraanstaande beurzen en in galeries door heel Europa.
—
Born in 1943 in Bergisch Gladbach, Germany, Uwe Ommer developed a fascination with photography at a young age. At 14, he received his first camera, and with the limited resources at his disposal, he eagerly began experimenting. Before long, Ommer was working as a press photographer for local publishers.
In 1962, Ommer won the “Deutscher Jugend Photo Preis” at the Photokina event, and the following year he moved to Paris, where he opened his own photo studio in 1966 at the age of 23. Ommer quickly garnered acclaim for his work, which was exhibited in numerous galleries, and in 1979, a book documenting his life and work was published.
In 1995, Ommer decided to take a bold new direction in his career. For years, he had been planning an ambitious project: capturing diverse families from all walks of life on every continent around the world, right before the turn of the millennium. Ommer took on this project as a personal challenge, setting off with a Land Rover, Rolleiflex camera, portable studio, maps, and an assistant. Over the next four years, he traveled to 150 countries, interviewing and photographing more than 1,000 families. By the time he returned to Paris in 2000, he had compiled an immense collection of 1,251 photos that captured “family” in all its diversity and current forms. His dream became a monumental tribute to the universal family, illustrating that despite differences in culture, geography, language, or religion, family remains one of humanity’s most remarkable and universally shared institutions. Taschen published Ommer’s monumental work in a book titled *1000 Families* in 2000, and since then, the “1000 Families” exhibition has toured globally, winning praise for the project’s impressive scale, the beauty of the photos, and the palpable sense of universal family bonds.
In 2002, Ommer was awarded an Honorary Fellowship from the Royal Photographic Society in recognition of his impactful body of work.
In late 2007, Ommer surprised the art world once again with a new project titled *Do it Yourself.* For this project, Ommer armed female participants with cameras and basic technical guidance, inviting them to photograph themselves as they wished, free from the voyeuristic gaze of a photographer. Ommer served only as a “ghost photographer,” assisting with lighting and setup. This approach allowed the models to express themselves as they wanted, whether sexy and daring, romantic, or simply authentically themselves. The extensive project resulted in portraits showcasing highly diverse personalities, including students, artists, actresses, stylists, dancers, models, musicians, teachers, and many more. Taschen published the resulting work, offering viewers a rare glimpse into how everyday women see themselves—or how they wish to be seen. The portraits from Ommer’s *Do it Yourself* project have since been celebrated in exhibitions at prestigious fairs and galleries across Europe.