Titus Brein (1966) is opgeleid als fotograaf aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Na zijn opleiding aan de Academie verdiept Titus zich in de verschillende vakgebieden van fotografie, variërend van documentaires, catwalk, mode, portret, en van het meer zakelijke corporate- editorial fotografie. De verdieping die elk vakgebied met zich meebrengt en het feit dat Titus wordt grootgebracht in een kunstenaarsgezin zorgt voor een bijzondere kruisbestuiving. Al snel ontwikkelt Titus een brede visie op het kunstenaarschap en ontwikkelt hij een onmiskenbare eigen identiteit die in alle facetten van zijn fotografie herkenbaar zijn.
Gedreven door technisch vakmanschap en een al op zeer jonge leeftijd ontstane voorliefde voor ambachtelijk schilderwerk ontwikkelt Titus Brein gaande weg een fascinerende nieuwe vorm van kunstfotografie; photo phusion. Deze door Titus ontwikkelde techniek stelt hem in staat om de grenzen van de balans tussen de visuele realiteit en fantasie op te zoeken. Hedendaagse foto-, ets- en computertechnieken worden door Titus gecombineerd met olieverf, glas, print, linnen, papier, inkt, textiel en edelmetaal tot een nieuw beeld waarbij het uiteindelijke kunstwerk een verrassende dimensie geeft aan wat hij al jaren ziet bij de grote meesters uit voorgaande eeuwen.
Titus’ photo phusion resulteert in een unieke samenhang tussen fotografie en gemengde (schilder)technieken, elkaar versterkend en bevrijdend, zonder in beeldmatige clichés te vervallen. 2-dimensionaal beeld wordt soms 3-dimensionaal, sereen, transparant en dynamisch in die zin dat lichtval een belangrijke bijdrage geeft aan de beleving van het kunstwerk, dat daardoor lijkt te communiceren met de toeschouwer. Zijn werk herbergt een prachtige, verleidelijke verfijning met een soms tastbare aanraking, tegendraads, monumentaal, spannend en tijdloos waarbij Titus het gevoel van de grote Nederlandse meesters doet herleven in de hedendaagse wereld.
—
Titus Brein (1966) trained as a photographer at the Academy of Visual Arts in Tilburg. Following his studies, Titus delved into various fields of photography, ranging from documentary, catwalk, and fashion photography to portraiture and corporate-editorial work. This in-depth exploration of each field, combined with his upbringing in an artist family, fostered a unique cross-pollination of influences. Titus quickly developed a broad perspective on artistry and an unmistakable identity that resonates across all aspects of his photography.
Driven by technical craftsmanship and an early passion for artisanal painting, Titus Brein gradually developed a fascinating new form of fine art photography: *photo phusion*. This technique, pioneered by Titus, allows him to explore the boundaries between visual reality and fantasy. He combines contemporary photographic, etching, and digital techniques with oil paint, glass, print, linen, paper, ink, textiles, and precious metals to create a new image, giving the final artwork a surprising dimension reminiscent of the great masters of past centuries.
Titus’ *photo phusion* results in a unique fusion of photography and mixed painting techniques, each enhancing and liberating the other without falling into visual clichés. Two-dimensional images sometimes become three-dimensional, serene, transparent, and dynamic, with light playing a key role in the experience of the artwork, which seems to communicate with the viewer. His work embodies a captivating refinement, often with a tactile quality—rebellious, monumental, compelling, and timeless—that evokes the spirit of the great Dutch masters in a contemporary context.