Damien Hirst (Bristol, 7 juni 1965) is een van ’s werelds bekendste levende hedendaagse kunstenaars. Van 1986 tot 1989 studeert Damien Hirst aan het Goldsmith’s College in Londen. Hij behoort tot de groep Young British Artists (YBA) en zijn doorbraak komt in 1988 tijdens een tentoonstelling genaamd Freeze (bevroren) in een leegstaand Londens havenpand.
Hirst onderzoekt het thema van de dood in zijn werken. “I am aware of mental contradictions in everything, like: I am going to die and I want to live forever. I can’t escape the fact and I can’t let go of the desire.”
Hirst verkreeg wereldwijde bekendheid door zijn kunstwerken met dieren die in een aquarium zijn gepreserveerd in formaldehyde zoals de installatie met de haai (1991) “The Physical Impossibility Of Death In The Mind Of Someone Living”. De haai ziet er levensecht uit omdat het gewoon een echte haai is die lijkt te drijven in water. Met zijn opengesperde kaken en messcherpe tanden lijkt het een directe bedreiging voor het leven van de kijker, die hierdoor rechtstreeks met zijn eigen sterfelijkheid wordt geconfronteerd. Dit werk werd in 2004 voor 9,3 miljoen verkocht en Hirst’s werk “Lullaby Spring” werd in juni 2007 bij Sotheby’s voor 14,5 miljoen bij opbod verkocht, op dat moment het duurst geveilde kunstwerk ooit van een nog levende kunstenaar.
Damien Hirst’s werk is een extreme en buitensporige vorm van kunst in deze eeuw. Decadent naar klassieke schoonheid, van het inwendige naar het conceptuele. Damien Hirst’s werk is altijd het vieren van het leven en het grijpt terug naar het dringende in onze tijd: de dood, verval en ziekte. Dit gaat vaak samen met het strakke formele van de glazen vitrine of de witte kubus. Metaforen van geneesmiddelenleer en artsenkennis, mediapropaganda en het vervreemden van de natuur komen terug in de vorm en inhoud van zijn werk. Met invloeden van Francis Bacon tot Engelse punk tot de pop-art van de jaren zestig. De media associeert zijn werk met de dood maar hij maakt net zo goed werk met betrekking op liefde en met poëtische benadering.
Wellicht het meest bekende werk van Damien Hirst is “For the Love of God” uit 2007, een platina afgietsel van een schedel van een 18e-eeuwse Europeaan, bezet met 8601 diamanten, waarvan een roze van 52,4 karaat. Het kunstwerk “For the Love of God” heeft een waarde van omgerekend zeker 75 miljoen euro, aldus Britse media.
—
Damien Hirst (Bristol, June 7, 1965) is one of the world’s most renowned living contemporary artists. From 1986 to 1989, Hirst studied at Goldsmiths College in London. He is a leading figure among the Young British Artists (YBA) and achieved his breakthrough in 1988 with a show called *Freeze* in a vacant London dock warehouse.
Hirst’s work often explores the theme of death. As he once said, “I am aware of mental contradictions in everything, like: I am going to die, and I want to live forever. I can’t escape the fact, and I can’t let go of the desire.”
He gained worldwide fame with his artworks featuring animals preserved in formaldehyde tanks, such as his iconic 1991 piece *The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living*, which features a shark preserved in a glass case. The shark looks lifelike because it is a real shark, appearing to float in water. With its jaws wide open and razor-sharp teeth, it seems like a direct threat to the viewer’s life, confronting them with their own mortality. This work was sold for £9.3 million in 2004. Hirst’s piece *Lullaby Spring* was auctioned for £14.5 million at Sotheby’s in June 2007, making it the most expensive work ever sold by a living artist at that time.
Hirst’s art is often described as extreme and extravagant, blending classical beauty with conceptual depth. His work celebrates life while addressing urgent contemporary themes like death, decay, and disease, often presented in sleek glass cases or minimalist white cubes. His art often references medicine, scientific knowledge, media propaganda, and the alienation of nature, drawing influences from Francis Bacon, English punk, and 1960s pop art. While media frequently associates his work with death, he also creates pieces focused on love, often with a poetic touch.
Perhaps his most famous work is *For the Love of God* (2007), a platinum cast of an 18th-century European skull encrusted with 8,601 diamonds, including a 52.4-carat pink diamond on the forehead. The artwork is valued at approximately €75 million, according to British media.