Bart Slangen (Maaseik, 1969) studeerde vrije grafiek aan het KASK (Koninklijke Academie van Schone Kunsten) in Gent. In zijn werk vertroebelt Bart Slangen bewust het, op een haar na, perfecte, vanuit de gedachte dat je de wereld van het geziene niet moet verbeelden, maar voorvoelen. Hij zoekt de schaduw, de schemer, de luwte van het donker op. Slangen brengt ons in de vervreemding van wat werkelijkheid genoemd wordt, in de verwachting van een desolaatheid der dingen, die tijd- en plaatsloos zijn. Bart zal wat vluchtig opgevangen is, op een scherpe manier observeren, het zelfs vooraf kaderen en het opnieuw vervaagd herschilderen, zelfs onderschilderen. (De werken van Bart Slangen hebben wellicht meer met verdwijnen dan met verschijnen te maken, wat getuigt op doek van een weemoedig verlangen naar schoonheid, zuiverheid en eveneens een drang naar perfectie, die zich evenwel afkeert van de oppervlakkigheid ervan, ze daarom onder/achter de vertroebelde onderlaag beschermend verstopt.
—
Bart Slangen (Maaseik, 1969) studied free graphics at the Royal Academy of Fine Arts (KASK) in Ghent. In his work, Slangen deliberately obscures what is nearly perfect, guided by the idea that art should not depict the visible world but rather anticipate it. He seeks out shadows, twilight, and the calm shelter of darkness. Slangen leads us into the estrangement of what is called reality, evoking a desolation of things that exist outside of time and place.
Bart keenly observes fleeting impressions, framing them beforehand, and then repaints them in a blurred, even underpainted manner. His works seem more about disappearance than appearance, conveying on canvas a melancholy longing for beauty and purity, along with a desire for perfection. Yet this perfection turns away from superficiality, instead hiding beneath or behind a clouded surface, protected and concealed.