Bernard Pras is de zoon van Jacques Pras, wielrenner uit de jaren 40 en 50. Voor een deel wordt hij grootgebracht door zijn grootmoeder die kruidenier is en hem later in aanraking zal brengen met de kunstwereld. In 1974, als hij is afgestudeerd aan de academie van Toulouse, geeft Bernard Pras verschillende colleges over kunst en richt hij zijn interesse voornamelijk op de gravure van Claude Manesse.
Aan het einde van de jaren 80, na jaren van experimenteren, introduceert hij de aquagravure techniek en in zijn gespecialiseerde studio ontvangt en ontmoet hij de meest beroemde kunstenaars vanuit heel de wereld (waaronder Corneille) die onder zijn toeziend oog de meest bijzondere aquagravures produceren.
In 1994 gaat Bernard Pras zich bezig houden met het vervaardigen van materiële opstellingen bestaande uit een verzameling van verschillende voorwerpen en het maken van fotografische afbeeldingen hiervan, in de geest van Arcimboldo een paar eeuwen geleden. Zijn eerste belangrijke expositie vindt plaats in 1998. Het anamorphose principe wordt kenmerkend voor de stijl van Bernard Pras die zich met de tijd gaat wagen aan het vervaardigen van nog grotere kunstzinnige opstellingen van voorwerpen. Zijn opstellingen vinden hun inspiratie de kunstgeschiedenis (Crucifixion, Van Gogh) maar ook in de huidige maatschappij (portretten van Albert Einstein, Mickey Mouse en Catwoman).
Bernard Pras vervangt kwast en kleur door voorwerp en materie en geeft een eigen interpretatie aan kunst. Uit een verzameling van de gekste voorwerpen zoals toiletpapierrollen, bakjes en zoutpotjes komen zijn uitzonderlijke portretten tot stand. Zijn tijdelijke materiële opstelling legt hij vast in een in zeer beperkte oplage afgedrukte fotografische afbeelding, waardoor de essentie van zijn kunst blijft voortbestaan en aan de toeschouwer toegankelijk wordt.
Het werk van Bernard Pras wordt inmiddels wereldwijd vertegenwoordigd op de belangrijkste beurzen en in de meest vooraanstaande galerieën.
—
Bernard Pras is the son of Jacques Pras, a cyclist from the 1940s and 1950s. Raised partly by his grandmother, a grocer who would later introduce him to the art world, Pras developed a unique artistic foundation. In 1974, after graduating from the Toulouse Academy, he began teaching art courses, with a particular focus on the engravings of Claude Manesse.
By the late 1980s, after years of experimentation, Pras introduced the aquagravure technique. In his specialized studio, he hosted and collaborated with renowned artists from around the world (including Corneille), overseeing the creation of remarkable aquagravures.
In 1994, Pras shifted his focus to creating material installations—assemblages of diverse objects photographed as art pieces, inspired by the spirit of Arcimboldo from centuries past. His first major exhibition took place in 1998. The anamorphosis principle soon became a hallmark of Pras’s style, as he began creating ever-larger, intricate object installations. His installations draw inspiration from art history (such as *Crucifixion* and Van Gogh) as well as contemporary culture (portraits of Albert Einstein, Mickey Mouse, and Catwoman).
Pras replaces brush and paint with objects and materials, reinterpreting art with his distinct approach. His exceptional portraits emerge from unusual objects like rolls of toilet paper, containers, and salt shakers. He captures these temporary material installations in photographic images, printed in limited editions, preserving the essence of his art for viewers.
Today, Bernard Pras’s work is represented globally in leading art fairs and prestigious galleries.