Brian Clarke, geboren in Oldham, Lancashire (1953), is een Britse schilder, architectonisch kunstenaar en graficus, bekend om zijn grootschalige glas-in-lood- en mozaïekprojecten, symbolistische schilderijen en samenwerkingen met vooraanstaande figuren in de moderne en hedendaagse architectuur. Met zijn recente Vespers-serie presenteert Clarke een monumentale nieuwe cyclus van meer dan 500 schilderijen waarin de vorm van een klaproos centraal staat als een opvallend inventieve verkenning van schilderachtige abstractie en de vloeibare natuur van kleur.
Clarke werd op twaalfjarige leeftijd fulltime kunststudent. Met een toegekende beurs in een op Arts and Crafts geïnspireerd programma legde hij de basis voor een prolifieke multidisciplinaire betrokkenheid bij de kunsten en architectuur die hem tot de meest gevierde glas-in-loodkunstenaar ter wereld heeft gemaakt.
De vloeibare essentie van aquarel in de ‘Vespers’-serie (2019) doet denken aan de doorschijnende kwaliteiten van zijn expertise in glas-in-lood. Bij eerste oogopslag lijkt Vespers een serie klaprozen te zijn, met dunne groene lijnen en levendige spatten van rood die zich op een blanke achtergrond clusteren. De combinatie van vorm en abstractie door interacties met licht en kleur brengt de klaprozen in een staat van constante transformatie. Door de vaardige hand van Clarke vangt dit medium het gevoel van een doorzichtig membraan van de bloemen.
“Ik had nooit echt verwacht een bloemen schilder te worden, maar de laatste jaren heb ik steeds meer plezier gekregen in het observeren van het gedrag van bloemen. Deze nieuwe werken gaan heel erg over de aard van verf. Op het eerste gezicht zijn het schilderijen van klaprozen, maar ze zijn een beetje dringender dan klaprozen doorgaans zijn. Sommige zijn agressief – ik zou niet de nacht met sommige van hen willen doorbrengen, maar anderen ben ik verliefd op geworden. Wanneer ik deze werken maak, beginnen er nieuwe werelden, constellaties, tussen hen te ontstaan. Ze zijn een manier voor mij om het beste van mezelf neer te zetten om te delen, en ze voelen, wanneer ik ze maak, alsof ik een verhaal choreografeer over het blad, als kleine gebeden – zo dicht mogelijk bij wat een post-Darwinistische realist kan zeggen als een gebed.” – Brian Clarke, 2021.
De historische lancering van de Vespers-serie in samenwerking met HENI resulteerde in het uitverkoop van alle 529 werken binnen een week. Clarke is vertegenwoordigd in vele internationale publieke en private collecties, waaronder de Tate, het Victoria and Albert Museum, het Sezon Museum of Modern Art en de Beierse Staatsverzameling Schilderkunst.
—
Brian Clarke, born in Oldham, Lancashire (1953) is a British painter, architectural artist and printmaker, known for his large-scale stained glass and mosaic projetcs, symbolist paintings and collaborations with leading figures in Modern and Contemporary architecture. With his recent Vespers series Clarke presents a monumental new cycle of over 500 paintings with the form of a poppy as the striking inventive investigation into painterly abstraction and the liquid nature of colour.
Clarke became a full-time art student at the early age of twelve. With an awarded scholarship on an Arts and Crafts-inspired scheme, the foundation was laid for a prolific multidisciplionary engagement with the arts and architecture that turned him into the most celebrated stained glass artist in the world today.
The liquid essence of watercolour in the ‘Vespers’ series (2019), is reminiscent of the transilluminating qualities of this expertise in stained glass. At the first glance Vespers seems to be a series of poppies, with thin green lines and vivid splashes of red clustering on a blank background. Merging form and abstraction through interactions with light and colour, brings the poppies in a state of constant transformation. Through Clarke’s skilful hand, this medium captures the flowers’ feeling of diaphanous membrane.
“I never expected, really, to be a flower painter, but over the last few years I’ve increasingly taken pleasure in looking at the way flowers behave. These new works are very much about the nature of paint. On the surface of it, they’re paintings of poppies, but they’re a bit more urgent than poppies are generally. Aggressive, some of them – I wouldn’t want to spend the night with some, but others I’ve fallen in love with. When I’m making these works, new worlds, constellations, start occurring between them. They are me putting down the best of myself to share and they feel, when I make them, choreographing some story across the sheet, like little prayers – as near as, you know, a post-Darwinian Realist can get to saying a prayer.” – Brian Clarke, 2021.
The historic drop of the Vespers series in collaboration with HENI, resulted in all of the 529 works sold out within a week.
Clarke is represented in many international public and private collections including the Tate, the Victoria and Albert Museum, the Sezon Museum of Modern Art, and the Bavarian State Painting Collections.