Landschappen en dieren, dat zijn de voornaamste uitgangspunten van de schilderijen van Gerda Elfring (Haaften, 1956). Met ferme kwaststreken, een sterke penseelvoering en sprekende kleuren zet ze haar onderwerpen krachtig op het doek.
Gerda Elfring schildert in krachtige composities en met persoonlijke kleuren. Zo geeft ze haar beleving van de werkelijkheid weer. Het gevolg is dat de composities van Gerda een gevarieerd eindresultaat laten zien: soms figuratief en herkenbaar, dan weer sterk geabstraheerd met de nadruk op doorleving. In de natuur gemaakte schetsen en foto’s worden in het atelier uitgewerkt, waarbij de kleuren intuïtief op het doek komen en de schets alleen het handvat is. De werkelijkheid is voor Gerda de aanleiding tot zeer persoonlijke schilderijen.
Aan het eind van haar opleiding aan de Nieuwe Academie voor Beeldende Kunsten te Utrecht hield Gerda zich hoofdzakelijk bezig met het schilderen van tulpen, aansluitend daarop volgden de eerste landschappen waarvoor de schilders van het abstract expressionisme de basis legden. Het grote gebaar, de eigen kleurkeuze en de krachtige hantering van de kwast kenmerken niet alleen deze stroming, maar ook het werk van Gerda Elfring.
—
Landscapes and animals are the main subjects in the paintings of Gerda Elfring (Haaften, 1956). With bold brushstrokes, a strong command of the brush, and vivid colors, she powerfully brings her subjects to life on canvas.
Gerda Elfring paints with striking compositions and a unique palette, conveying her personal experience of reality. As a result, her compositions display a varied outcome: sometimes figurative and recognizable, other times strongly abstracted with an emphasis on depth of expression. Sketches and photos made in nature are developed in the studio, where colors are applied intuitively, with the sketch serving only as a guide. For Gerda, reality is a starting point for highly personal paintings.
Toward the end of her studies at the Nieuwe Academie voor Beeldende Kunsten in Utrecht, Gerda focused primarily on painting tulips, followed by her first landscapes, influenced by the foundations of abstract expressionism. The sweeping gestures, her own color choices, and the bold handling of the brush characterize not only this movement but also the work of Gerda Elfring.