Giovanni Vetere (1940) geboren te Stromboli, een bergdorpje in de Zuid-Italiaanse streek Calabrie. Reeds op 5 jarige leeftijd moet hij meewerken op het land, hetgeen niet alleen zijn liefde voor de natuur doet ontwaken en zijn waarnemingsvermogen scherpt, maar ook een sterke discipline en wilskracht tot ontwikkeling brengt.

De strenge, door traditie en kerk bepaalde sociale hiërarchie van de dorpsgemeenschap, wordt Vetere al gauw als benauwend en drukkend ervaren, zodat hij in 1957 besluit naar Turijn te vertrekken. In 1961 gaat Giovanni met een arbeiderscontract op zak naar Duitsland en wordt fabrieksarbeider in Bonn. Vier jaar later raakt Vetere zwaar gewond door een auto-ongeluk en de vele maandenvele maanden in het ziekenhuis bewerkstelligen een fundamentele innerlijke verandering. Zoekend naar zin en betekenis in zijn leven begint Giovanni zijn Duits te verbeteren en zich te ontwikkelen door zelfstudie.

In 1971 wordt Giovanni’s dochter Carmen Clea geboren. Het begin van Giovanni Veteres artistieke carrière is nauw verbonden met deze gebeurtenis. Wanneer zijn vrouw Brigitte haar dochtertje een jaar later een doos waterverf geeft begint Vetere dieren te schilderen voor zijn dochtertje. Het talent van Giovanni blijft niet onopgemerkt en in 1973 slaat Vetere de weg van de kunst in. Eind 1973 stelt de stad Troisdorf Vetere in de gelegenheid zijn eerste tentoonstelling te houden. Twee jaar later begint het echtpaar Vetere zijn eigen galerie, die nu al bijna veertien jaar lang andere kunstenaars een objectief forum biedt en een belangrijke ontmoetingsplaats is.

Giovanni krijgt in 1979 wederom een ernstig ongeluk, waardoor hij gedurende langere tijd niet in staat is tot beeldhouwen. In deze periode ontstaat zijn frescotechniek en ontstaat in de daaropvolgende jaren zijn eigen, onmiskenbare stijl. In 1989 koopt het echtpaar in Eitorf de ‘Vila Keysers’ met bijbehorend fabrieksgebouw en een groot stuk grond dat als beeldenpark dienst gaat doen.

Giovanni’s gedisciplineerde werkhouding en onuitputtelijke scheppingsdrang leidde tot het ontstaan van een oeuvre dat niet alleen zeer omvangrijk is, maar ook diverse facetten toont en een constante ontwikkeling laat zien. In zijn zoektocht naar essentie staat de menselijke figuur in zijn relatie tot de natuur en de maatschappij centraal. De natuur en haar elementen worden vertegenwoordigd door bloemvormen, kleine vogels en vissen, die in vereenvoudigde vorm opduiken als driehoeken en circels. De directheid en weerloosheid waarmee de figuren ons aankijken ontmaskeren ons als toeschouwers en herinneren ons wat er onder het masker van het maatschappelijke leven schuilgaat.

Giovanni Vetere kan terugkijken op ruim dertig jaar scheppende arbeid. Drie decennia waarin hij veelvuldig deelnam aan talloze tentoonstellingen in Europese landen en de Verenigde Staten, en grote successen boekte op de kunstmarkt in Basel en de Art Cologne.

Giovanni Vetere (1940) was born in Stromboli, a mountain village in the southern Italian region of Calabria. At just five years old, he began working on the land, which not only sparked his love for nature and honed his observational skills but also instilled a strong sense of discipline and willpower.

Vetere soon found the strict social hierarchy of his village, shaped by tradition and the church, to be stifling, prompting him to move to Turin in 1957. In 1961, Giovanni moved to Germany on a labor contract and worked in a factory in Bonn. Four years later, he was seriously injured in a car accident. The long months of recovery in the hospital triggered a profound inner transformation. Seeking purpose and meaning in his life, Giovanni focused on improving his German and pursued self-study.

In 1971, Giovanni’s daughter, Carmen Clea, was born. This event closely marked the beginning of Giovanni Vetere’s artistic career. A year later, when his wife, Brigitte, gave their daughter a box of watercolor paints, Vetere began painting animals for her. His talent did not go unnoticed, and in 1973, Vetere embarked on his artistic path. At the end of that year, the city of Troisdorf offered Vetere the opportunity to hold his first exhibition. Two years later, the couple opened their own gallery, which for nearly fourteen years has provided an objective platform for other artists and has become an important meeting place.

In 1979, Giovanni had another serious accident, leaving him unable to sculpt for an extended period. During this time, he developed his fresco technique, which would evolve into his unmistakable style in the following years. In 1989, the couple purchased “Villa Keysers” in Eitorf, complete with a factory building and a large plot of land that would serve as a sculpture park.

Giovanni’s disciplined work ethic and boundless creative drive led to the creation of a body of work that is not only vast but also diverse, reflecting constant development. In his search for essence, the human figure in relation to nature and society takes center stage. Nature and its elements are represented by floral forms, small birds, and fish, which appear in simplified shapes like triangles and circles. The directness and vulnerability with which his figures look at us unmask us as spectators, reminding us of what lies beneath the mask of social life.

Giovanni Vetere can look back on over thirty years of creative work. In these three decades, he has participated in countless exhibitions across Europe and the United States, achieving great success in the art markets of Basel and Art Cologne.

4 kunstwerken gevonden
Untitled II

Untitled II

45 cm x 105 cm € 8,48 p.m.
Untitled I

Untitled I

80 cm x 100 cm € 11,18 p.m.
Tarantella

Tarantella

90 cm x 110 cm € 11,18 p.m.
Untitled V

Untitled V

78 cm x 85 cm € 10,28 p.m.
4 kunstwerken gevonden
×

Art alert

Met de Art Alert blijft u automatisch op de hoogte als wij nieuwe werken van uw favoriete kunstenaars op deze website publiceren! Als u een account registreert kunt u uw Art Alert voorkeuren beheren.

Lees meer

Inloggen