Mede door de felle kleurcombinaties in het aan een droomvoorstelling grenzende werk van Quraish, worden we meegevoerd in een opwindende wereld, een geheim universum, vol mystieke klanken onttrokken aan de culturele geschiedenis van Irak, waar de schilder in 1966 werd geboren.

Zijn inspiratie haalt Quraish uit de mozaïekdecoraties in de vijfduizend jaar oude tempels van Babylon, toen het centrum van Mesopotamië. Quraish speelt met de aloude motieven en geeft ze nieuw leven. Volgens de kunstenaar zijn de oude mythen die al duizenden jaren van generatie op generatie worden doorgegeven nog steeds springlevend. Hij vertaalt ze naar zijn eigen, modern abstracte stijl.

“Ik vind de primitieve wereld veel interessanter dan onze wereld,” aldus Quraish. “Dit inspireert me om op zoek te gaan naar het werk van primitieve voorouders.” Zijn werk laat duidelijk blijken dat hij daarmee ook doelt op Afrikaanse voorouders, gezien de invloeden in zijn werk van Afrikaanse houtsnijkunst als maskers, decoraties en symbolen. Symbolen die hem sterk doen denken aan de antieke Mesopotamische visuele fragmenten in zijn vaderland, waarmee hij een poëtisch abstractie van niveau creëert.

Om het resultaat te krijgen wat hij voor ogen heeft, gebruikt Quraish naast een verfijnde techniek verschillende materialen, zoals metaal, hout, papier en lijm, waarna hij het schilderij afmaakt met olie- of acrylverf en soms zelfs roest om de juiste kleur te verkrijgen. Voor meer antieke en transparante kleuren kiest hij voor waterverf.

Kort na het afronden van zijn studie aan de Academie van de Schone Kunsten te Bagdad in 1994, zag Quraish zich genoodzaakt zijn vaderland te verlaten. Zijn eerste expositie had Quraish al in 1992, in Spanje, daarna volgden tentoonstellingen in Irak, Tunesië, Nederland, Frankrijk en Duitsland.

The vibrant color combinations in Quraish’s dreamlike works draw us into an exciting world, a secret universe filled with mystical sounds rooted in the cultural history of Iraq, where the artist was born in 1966.

Quraish finds inspiration in the mosaic decorations of the five-thousand-year-old temples of Babylon, once the center of Mesopotamia. He reimagines ancient motifs, breathing new life into them. According to Quraish, ancient myths passed down through generations are still very much alive. He translates them into his own modern, abstract style.

“I find the primitive world far more interesting than our own,” says Quraish. “This inspires me to seek out the works of primitive ancestors.” His work makes clear that he also references African ancestry, evident from influences like African wood carvings, masks, decorations, and symbols. These symbols strongly remind him of ancient Mesopotamian visual fragments from his homeland, with which he creates a high-level poetic abstraction.

To achieve the desired effect, Quraish uses a refined technique and various materials, including metal, wood, paper, and glue, completing his pieces with oil or acrylic paint and sometimes even rust to achieve the right colors. For more antique and translucent shades, he opts for watercolor.

Shortly after graduating from the Academy of Fine Arts in Baghdad in 1994, Quraish was compelled to leave his homeland. His first exhibition was held in Spain in 1992, followed by shows in Iraq, Tunisia, the Netherlands, France, and Germany.

3 kunstwerken gevonden
Flying I

Flying I

M. Quraish € 875,00
150 cm x 60 cm € 13,13 p.m.
Flying II

Flying II

M. Quraish € 875,00
150 cm x 60 cm € 13,13 p.m.
Flying IV

Flying IV

M. Quraish € 875,00
150 cm x 60 cm € 13,13 p.m.
3 kunstwerken gevonden
×

Art alert

Met de Art Alert blijft u automatisch op de hoogte als wij nieuwe werken van uw favoriete kunstenaars op deze website publiceren! Als u een account registreert kunt u uw Art Alert voorkeuren beheren.

Lees meer

Inloggen