Thierry Guetta (1966), ook wel Mr. Brainwash, staat bekend als een van de meest spraakmakende straatkunstenaars van de 21steeeuw. Geboren en getogen in Parijs, maar in de jaren tachtig verhuisd naar Los Angeles om zijn carrière een boost te geven. Het was zijn neef en kunstenaar Space Invader die hem heeft geïntroduceerd aan de wereld van street art. Zo hield hij zich vanaf 2000 bezig met het filmen van straatkunstenaars, tot hij in de tien jaar die volgde zelf uitgroeide tot artiest. Wat begon met graffitikunst op straat, groeide uit tot gewilde werken op vooraanstaande beurzen. Hij is wereldwijd bekend geworden door onder andere de in 2010 uitgebrachte documentaire Exit Through the Gift Shop,geregisseerd door niemand minder dan Banksy, en is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de spotlights. Ook het spectaculaire niveau van zijn eerste solotentoonstellingen vanaf 2008 droeg bij aan de kickstart van zijn carrière.
Zijn werk is een intrigerende mix van zowel historische als hedendaagse popcultuur, dat vaak verrijkt wordt door kleurrijke graffiti. Zo nemen legendes Charlie Chaplin en Albert Einstein, maar ook moderne popidolen zoals Madonna en Kate Moss, een plek in binnen zijn oeuvre. Mr. Brainwash kenmerkt zich door het vrijwel geheel toe-eigenen van populaire logo’s en afbeeldingen, die hij zich eigen maakt door ze in een andere context te plaatsen. Hoewel deze methode voor de nodige kritiek zorgt, onderbouwt Mr. Brainwash zijn werkwijze door te stellen dat “kunst geen regels kent”.
Naast het gebruik van felle kleuren voorziet hij menig werk met motiverende quotes zoals “Follow your dreams”, “Love is the answer” en “Be your own hero”. Sommige originele werken zijn gesigneerd met zijn mantra ‘Life is Beautiful’, vaak in combinatie met zijn eigen duimafdruk en een toegewezen serienummer van een dollarbiljet.
De werken van Mr. Brainwash hebben sinds zijn eerste solotentoonstelling ‘Life is Beautiful’ de aandacht van het grote publiek, journalisten, beroemdheden en verzamelaars van over de hele wereld. Zijn kunst siert inmiddels de albumcovers van popsterren zoals Michael Jackson, Madonna en Rick Ross. Ook samenwerkingen met muziekfestival Coachella, Mercedes Benz en Coca Cola staan op zijn CV. Mr. Brainwash reageert niet alleen op popcultuur, hij is er inmiddels zelf deel van uit gaan maken.
—
Thierry Guetta (1966), also known as Mr. Brainwash, is recognized as one of the most talked-about street artists of the 21st century. Born and raised in Paris, he moved to Los Angeles in the 1980s to pursue his career. His cousin, the artist Space Invader, introduced him to the world of street art. Starting in 2000, Guetta focused on filming street artists, and over the next decade, he transitioned into becoming an artist himself. What began as street graffiti evolved into sought-after pieces showcased at leading art fairs. He gained global fame through the 2010 documentary *Exit Through the Gift Shop*, directed by none other than Banksy, and has since remained in the spotlight. The high-profile nature of his first solo exhibitions, beginning in 2008, also contributed significantly to the launch of his career.
His work combines both historical and contemporary pop culture, often enriched with vibrant graffiti. Icons like Charlie Chaplin and Albert Einstein, as well as modern pop idols like Madonna and Kate Moss, find a place in his oeuvre. Mr. Brainwash is known for appropriating popular logos and images, giving them a new context and making them his own. Though this approach has attracted criticism, Mr. Brainwash defends his method by asserting that “art has no rules.”
Alongside his use of bright colors, many of his pieces feature motivational quotes like “Follow your dreams,” “Love is the answer,” and “Be your own hero.” Some original works are signed with his mantra, *Life is Beautiful*, often accompanied by his thumbprint and a serial number from a dollar bill.
Since his first solo show, *Life is Beautiful*, Mr. Brainwash’s works have attracted widespread attention from the public, journalists, celebrities, and collectors worldwide. His art now graces album covers for pop icons such as Michael Jackson, Madonna, and Rick Ross. His portfolio also includes collaborations with events and brands like the Coachella music festival, Mercedes-Benz, and Coca-Cola. Mr. Brainwash not only comments on pop culture—he has now become a part of it himself.