Pierre Marie Brisson (1955 Frankrijk) is een kunstenaar die zó uit een geschiedenisboek zou kunnen zijn gelopen. Kijkend naar het kleurgebruik van deze Franse kunstenaar is het niet moeilijk voor te stellen hoe het pallet van Nero’s kunstenaar Fabulus (schepper van fresco’s van de Domus Aurea) er uit moet hebben gezien. De mix van aubergine, mediterraan rood, antiek blauw en modderachtig beige lijken zo uit het verleden door de kunstenaar in het heden te zijn geplaatst. Niet dat de kunstenaar geobsedeerd is met het verleden, nee, de kunstenaar weet met een enkele kwaststreek fossielachtige afdrukken in zijn werk achter te laten die juist de toeschouwer naar het verleden laat afdwalen.
De ene keer grafisch, gekenmerkt door een compositie van strakke kleurvlakken die worden afgewisseld met organische vormen, dan weer stelt Brisson de mens centraal, veelal eenzaam en in beweging in een soms immens decor. Ook het materiaalgebruik van Brisson is monumentaal. Hij gebruikt zwaar handgeschept papier dat een natuurlijke uitstraling heeft. Dit papier bewerkt hij weer met diverse grafische technieken, waarbij Carborundum, steendruk, zeefdruk, houtsnede, acryl en olie afzonderlijk en als mix het eindresultaat dienen.
Pierre Marie Brisson is een kunstenaar met wereldfaam. Naast talrijke privécollecties zijn het Museum of Art (Fort Lauderdale), George Pages Museum (Los Angeles), Musée d’Art et d’Histoire (Belfort), Fine Art Museum (San Francisco), Städtisches Museum (Gelsenkirchen) slechts enkele voorbeelden van musea die werk van Brisson in collectie hebben.
—