Tim Fowlers semi-geabstraheerde schilderijen, geïnspireerd door de migrerende planten die zijn eigen DNA vergezelden, van West-Afrika, via het Caribisch gebied naar het Verenigd Koninkrijk, vullen zijn vaak oversized doeken en overweldigen de toeschouwer met opvallende composities, uitgevoerd in Tim’s kenmerkende kleurenpalet.
Tim’s belangrijkste focus in zijn werk is het verkennen van het kleurveld. Hoewel zijn werken levendig zijn, zijn ze onvermijdelijk in balans. Door gebruik te maken van een kenmerkend palet van extreem heldere en intense tinten, is zijn werk duidelijk herkenbaar.
Hij gebruikt verschillende media in zijn werk, waarbij hij olie, acryl, spray, email en graffiti-inkten combineert. Tim ondermijnt traditionele en hedendaagse methoden van het aanbrengen van deze media door gebruik te maken van kwasten, verschillende openingen van spuitdoppen en markers om doelbewuste streken, druppels, schrapen en vegen over het doek te maken tijdens het opbouwen van zijn spannende en dynamische kunstwerken.
Met gevonden en gemaakte afbeeldingen als startpunt bouwt Tim lagen pigment op, waarbij hij abstracte fragmenten toevoegt, evenals gedurfde streken, gebroken lijnen en losse penseelstreken om contouren en kenmerken te creëren, of het nu gaat om botanische vormen, gevels van gebouwen, filmlegendes of intieme familietaferelen. Dit doet hij om iets interessanter vast te leggen dan een letterlijke weergave. Deze intuïtieve en tastbare verbinding met kleur is voor Tim een uitdrukking van interne overpeinzingen.
In de vele jaren van Tim’s carrière heeft deze organische relatie met verf en kleur zich ontwikkeld en komt die sterk naar voren, terwijl hij experimenteert met transparantie, textuurcombinaties, afwerkingen en licht. De deconstructie van zijn onderwerp wordt herbouwd in een kakofonie van kleur, waarbij herkenbare kenmerken worden gereduceerd tot hun basiselementen om ongeziene pracht te benadrukken.
—
Tim Fowlers semi abstracted paintings, informed by the migratory plants that accompanied his own DNA, from west Africa, via the Caribbean to the UK, fill his often oversized canvases, overwhelming the viewer with striking compositions, executed in Tim’s signature palette.
Tim’s main concern within his work is exploring the colour field. Although vivid Tim’s works are invariably balanced, using a signature colour palette of extremely bright and intense hues makes his work distinctly recognisable.
He uses a variety of medium within his work combining oil, acrylic, spray, enamel and graffiti inks. Tim subverts traditional and contemporary methods of applying these mediums using brushes, different aperture caps and marker paint mops to orchestrate purposeful marks, strokes, drips, scrapes and smears across the canvas whilst constructing his exciting and dynamic artworks.
Using found and made images as a starting point. Tim builds layers of pigment, adding abstract fragments as well as bold marks, broken lines and liberal strokes to create contours and features, be they of botanicals, building facades, silver screen legends or intimate family scenes. Doing this captures something more interesting than literal representation. This visceral connection to colour is palpably intuitive to Tim, using it as an expression of internal contemplations.
Over the many years of Tim’s career this organic relationship with paint and colour has developed and shines through, as he experiments with opacity, texture combinations, finishes and light. The deconstruction of his subject is rebuilt in a cacophony of colour turning recognisable features into their base elements to highlight unseen splendor.