Willi Kissmer is geboren op 24 december 1951 in Duisberg, Duitsland.
Kissmers creatieve inslag uit zich al op vroege leeftijd. In eerste instantie in de muziekwereld waar hij gitaar speelde in een rockband. Op 20-jarige leeftijd besluit de kunstenaar echter zijn horizon te verbreden en begint hij aan de opleiding Grafische kunst aan de Folkwang Art School.
Tijdens zijn opleiding krijgt Willi Kissmer de mogelijkheid een eigen stijl van werken te ontwikkelen en zijn kennis van diverse complexe productietechnieken te verdiepen. Het duurt niet lang of het werk van de bevlogen Duitse kunstenaar valt ook de kunstwereld op en de eerste exposities waarin zijn werk wordt getoond zijn al snel een feit.
Willi Kissmer maakt bij de productie van zijn werk vaak gebruik van een combinatie van etstechnieken: aquatint, droge naald en mezzotint. Het werk van de kunstenaar is doorgaans figuratief en sensueel van aard. Zijn werk kenmerkt zich door een prachtige spanning die de door hem gemanipuleerde lichtval teweegbrengt op zijn object waarbij hij doorgaans het spel van model, lichtval en kledingstukken verkiest boven geheel naakt.
Het werk van Willi Kissmer wordt inmiddels geëxposeerd in de meest vooraanstaande galerieën van Europa, America en Rusland.
Aquatint
Een vaak gebruikte techniek van Willi Kissmer is de aquatint. Een aquatint is een etstechniek die in de afdruk geen lijnen maar vlakken oplevert. De etsplaat wordt bestoven met harskorrels en vervolgens verwarmd. De korrels smelten aan het metaal vast en vormen zo een afdeklaag vol kleine gaatjes. Het etsen gaat net als bij een gewone lijnets. Overal waar geen (zuurbestendig) hars zit, vreet het etszuur metaal weg, de gaatjes in de harslaag worden kleine putjes in de plaat. Nu kan de koperen etsplaat worden ingeïnkt, waarna alleen in de putjes inkt blijft zitten. Het resultaat na afdrukken is een grijs vlak op het papier. De grijstint hangt af van de etstijd: hoe langer de tijd, des te dieper de putjes en des te donkerder het grijs.
—
Willi Kissmer was born on December 24, 1951, in Duisburg, Germany.
Kissmer’s creative side emerged early in life, initially in the music world, where he played guitar in a rock band. However, at the age of 20, he decided to broaden his horizons and began studying Graphic Arts at the Folkwang Art School.
During his studies, Willi Kissmer had the opportunity to develop his own style and deepen his knowledge of various complex production techniques. It wasn’t long before his work, driven by the passion of this German artist, attracted the attention of the art world, leading to his first exhibitions.
In creating his work, Willi Kissmer often uses a combination of etching techniques: aquatint, drypoint, and mezzotint. His work is typically figurative and sensual in nature, marked by a striking tension created by his manipulation of light on his subjects. He usually favors the interplay of models, lighting, and clothing over full nudity.
Today, Willi Kissmer’s work is exhibited in leading galleries throughout Europe, America, and Russia.
Aquatint
One of Willi Kissmer’s frequently used techniques is aquatint. Aquatint is an etching method that creates tonal areas rather than lines in the print. The etching plate is dusted with resin grains and then heated. The grains melt and adhere to the metal, forming a layer filled with small holes. The etching process is similar to that of a standard line etch: anywhere without the acid-resistant resin, the acid bites into the metal, creating tiny pits where the resin grains were. The copper plate is then inked, with ink adhering only to the pits. The final print results in a gray-toned area on the paper, with the shade of gray depending on the etching time—the longer the plate is etched, the deeper the pits and the darker the gray.