Christel Delrieu Petraud (geb. 1976) is een gevierde Franse kunstenares wiens werk zowel nationaal als internationaal veelvuldig wordt tentoongesteld. In haar werk verkent Petraud het beperkte oppervlak van de schilderkunst met een wetenschappelijke ondervraging van tijd, ruimte en materie. Om dit te illustreren, gebruikt Petraud de decimalen van PI-nummers in haar wetenschappelijke en esthetische matrixtaal en heeft ze een zelfuitgevonden grafisch alfabet ontwikkeld dat uitsluitend op lijnen is gebaseerd.
Na haar studie Beeldende Kunst specialiseerde Petraud zich eerst met diepgaande studies van kleur en computergraphics als webdesigner en grafisch ontwerper gedurende een decennium. Vanaf 2012 komen haar wetenschappelijke en esthetische inspiratiebronnen samen in haar benadering van schilderachtige portretkunst. Met een voorkeur voor candid, verzadigde kleuren die zijn afgeleid van neoplastisisme, conceptuele kunst en popart, reflecteert ze op de impact van kleur in het creatieve proces. Het is deze combinatie van wetenschap, design en kleur die elk van haar portretten uniek maakt en parallelle universums tastbaar maakt die normaal gesproken verborgen zijn voor het menselijk oog.
“Mijn eindeloze vragen over de menselijke natuur en de wereld om ons heen komen voort uit een onverzadigbare nieuwsgierigheid en een utopische zoektocht naar waarheid. Ik geloof dat het noodzakelijk is om het ontastbare weer te geven. Kunst stelt me in staat mijn interpretatie van de waarheid in beelden te bieden – het onzichtbare te zien – het immateriële te construeren – de tijd vast te leggen. In ieder geval biedt het een ander perspectief.” – Petraud
Het werk van Christel Petraud laat zien dat wanneer een bepaald niveau van technische vaardigheid is bereikt, wetenschap en kunst de neiging hebben te versmelten in esthetiek, plasticiteit en vorm. Met een gouden medaille op het Foro Europa of Art in Madrid (2016) wordt haar werk wereldwijd erkend.
—
Christel Delrieu Petraud (b. 1976) is a celebrated French artist whose works are widely exhibited both nationally and internationally. In her work, Petraud explores the limited surface of the painting with a scientific interrogation of time, space and matter. To illustrate this, Petraud uses the decimals of PI numbers in her scientific and aesthetic matrix language and has employed a self-invented graphic alphabet based solely on lines.
After studying Fine Arts, Petraud first specialized with in-depth studies of color and computer graphics as a web designer and graphic designer for a decade. From 2012, her scientific and aesthetic inspirations converge in her approach to painterly portraiture. With a preference for candid, saturated colors drawn from neoplasticism, conceptual art and pop art, she reflects on the impact of color in the creative process. It is this combination of science, design and color that makes each of her portraits unique and makes parallel universes tangible that are normally hidden for the human eye.
“My endless questioning of human nature and the world around us stems from an insatiable curiosity and a utopian search for truth. I believe it is necessary to represent the intangible. Art allows me to offer my interpretation of the truth in images – to see the invisible – to construct the immaterial – to capture time. In any case, offer another point of view.” – Petraud
Christel Petraud’s work shows that when a certain level of technical skill is achieved, science and art tend to merge in aesthetics, plasticity and form. With a gold medal at the Foro Europa of Art, Madrid (2016), her work is recognized worldwide.