Giuseppe Lamers is geboren op 13 augustus 1966 in Roermond. Geïnspireerd door verhalen van zijn ouders over een reis naar Zimbabwe begint hij in 1993 met het vervaardigen van keramische sculpturen. Aanvankelijk werd het werk van Guiseppe sterk beïnvloed door het Afrikaanse beeld maar gaandeweg ontstaan er meer abstracte contouren. Als reden voert de kunstenaar aan dat hij meer fantasie kwijt kan in het abstracte. Dit lijkt tegenstrijdig met de menselijke neiging meer realistisch te fantaseren maar juist in het abstracte daagt Guiseppe de aanschouwer uit zelf een emotie of beeld te vormen bij wat hij aanschouwt.
“De uitdaging zit in het creëren van een emotie in een beeld waardoor iemand die erdoor geraakt is er voor altijd onlosmakelijk mee verbonden is. Een beeld dat bepaalde gevoelens oproept als geborgenheid, verliefdheid, treurnis of loslaten van het materiële aardse bestaan.”
Als basis vormt Giuseppe Lamers zijn beelden in klei. Alle beelden worden door de kunstenaar met de hand vervaardigd en door het productieproces is elk beeld uniek. Als het beeld klaar is dan volgt een droogproces van ruim 3 weken waarna de beelden worden bewerkt met een glazuur en vervolgens worden gebakken op meer dan 1000 graden. Het hete bakproces maakt de beelden weerbestendig waardoor deze zowel binnen als buiten kunnen staan.
Naast de keramische beelden behelst het oeuvre van Guiseppe Lamers ook bronzen sculpturen en hand vervaardigde Cortes stalen sokkels die soms één geheel vormen met het beeld. De roestwerking op het staal zorgt voor een bijzondere wisselwerking tussen sculptuur en sokkel wat het spanningsveld extra vergroot.
De beelden van Guiseppe Lamers worden getoond in vooraanstaande galerieën en beeldentuinen in Nederland, België en Duitsland.
—
Giuseppe Lamers was born on August 13, 1966, in Roermond. Inspired by stories from his parents about a trip to Zimbabwe, he began creating ceramic sculptures in 1993. Initially, his work was strongly influenced by African imagery, but over time, his sculptures took on more abstract contours. The artist explains that abstract forms allow him greater freedom of imagination. This may seem at odds with the human tendency to fantasize in realistic terms, but in abstraction, Giuseppe challenges the viewer to form their own emotional or visual interpretation of what they see.
“The challenge lies in creating an emotion within a piece that deeply touches someone, binding them to it forever. A piece that evokes specific feelings like security, love, sadness, or the release from earthly material existence.”
Giuseppe Lamers forms his sculptures in clay. Each piece is handcrafted by the artist, and the production process makes every sculpture unique. Once a piece is completed, it undergoes a drying period of more than three weeks, after which it is glazed and fired at over 1,000 degrees Celsius. This intense firing process makes the sculptures weather-resistant, allowing them to be displayed both indoors and outdoors.
In addition to ceramic sculptures, Giuseppe Lamers’ body of work includes bronze sculptures and handcrafted corten steel pedestals, which sometimes form a single entity with the sculpture. The natural rusting effect on the steel creates a unique interplay between sculpture and pedestal, enhancing the tension and depth of the artwork.
The sculptures of Giuseppe Lamers are exhibited in prestigious galleries and sculpture gardens across the Netherlands, Belgium, and Germany.