Het werk van de jonge Italiaanse fotografe Cristina Altieri kenmerkt zich door het thema van dualiteit. De dualiteit van de gelijktijdige ontmoeting, botsing van licht en donker, van benaderingspunten en vluchtpunten. Het werk toont een visie die Cristina’s persoonlijke benadering van de wereld zowel samenvat als karakteriseert en die de intieme levenssfeer betreedt van ontwikkelde jonge mannen en vrouwen – in hun eigen intimiteit – tijdens een belangrijke fase van het leven.
Deze bijzondere levensfase loopt als een rode draad door het oeuvre van Cristina Altieri. Een levensfase waarin, na zich vertoond te hebben aan de buitenwereld, de botsing met zichzelf het moeilijkste struikelblok schijnt te zijn. Een leeftijd, waarop we wel geleerd hebben om met een ander samen te leven en ons lichaam met een ander te delen, maar waarop het voor ons nog steeds moeilijk is om de eigen sensibiliteit en emotionaliteit te accepteren en te ontdekken. Zonder tegenstellingen is er geen vooruitgang: aantrekking en afstoting, ratio en vitaliteit, haat en liefde, ze zijn noodzakelijk voor de menselijke existentie. Uit deze contrasten komt de eeuwige botsing tussen goed en kwaad voort. Het goede is het passieve dat gehoorzaamt aan de rede. Het kwade is het actieve dat voortkomt uit de vitaliteit. Alles wat hieruit volgt is een diep besef van onmacht en verwarring, en de ononderbroken inspanning om deze impasse te boven te komen.
In het fotografisch werk van Altieri symboliseren de lichamen, gehuld in combinaties van licht en donker, dergelijke paren van tegenstellingen; daarmee schermen zij de ogen af, de gezichten, die onzichtbaar blijven, verborgen, want representanten van het meest intieme, het meest ware deel. De angst om zich te ontdekken, aan de anderen en aan zichzelf. Het lichaam wordt daardoor niet meer dan een schil van het geestelijke deel waarbij de hoop nog altijd wakker is, en duidelijk vertegenwoordigd in de ononderbroken aanwezigheid van een bundel licht die het donker doorklieft.
Christina Altieri treedt pas sinds 2010 naar buiten met haar vrije werk, maar is inmiddels opgenomen in diverse belangrijke publicaties en getoond op beurzen in London, Bologna, Milaan en Amsterdam.
—
The work of young Italian photographer Cristina Altieri is characterized by the theme of duality: the simultaneous encounter and clash of light and dark, of approaches and vanishing points. Her work reflects a vision that both encapsulates and characterizes Cristina’s personal perspective on the world, delving into the intimate lives of young men and women—in their own privacy—during a significant phase of life.
This distinct phase of life runs like a common thread through Cristina Altieri’s oeuvre. It is a period in which, after presenting oneself to the outside world, one’s confrontation with oneself becomes the most challenging obstacle. It’s an age at which we may have learned to coexist with another and share our bodies, yet still struggle to accept and discover our own sensitivity and emotionality. Without oppositions, there is no progress: attraction and repulsion, reason and vitality, love and hate—they are essential for human existence. Out of these contrasts emerges the eternal conflict between good and evil. Good is the passive force that obeys reason; evil is the active force that arises from vitality. What follows is a profound sense of powerlessness and confusion and the continuous effort to overcome this impasse.
In Altieri’s photographic work, bodies cloaked in combinations of light and shadow symbolize these pairs of oppositions; they obscure the eyes and faces, which remain hidden and unseen, representing the most intimate, truest part of the self. This symbolizes the fear of self-discovery, both in relation to others and oneself. The body thus becomes merely a shell of the spiritual part, with hope kept alive and vividly represented by the unbroken presence of a beam of light piercing the darkness.
Since 2010, Cristina Altieri has emerged with her personal work, which has since been featured in numerous significant publications and exhibited at fairs in London, Bologna, Milan, and Amsterdam.