De creaties van de Keulse kunstenaar Marcel Terrani (1969) worden verzameld door kunstverzamelaars en investeerders van over de hele wereld. Zijn werken zijn lastig onder één label te kwalificeren. In eerste oogopslag doet het denken aan Pop Art, maar zijn creaties blijken in meerdere facetten intenser en verfijnder te zijn. De kunstenaar zelf omschrijft zijn stijl als Neo Pop Art.
Marcel Terrani’s werk past in de traditie van de décollage. Bij het vervaardigen van een décollage werden in het oorspronkelijke proces affiches gemanipuleerd, verknipt en bewerkt. Deze innovatieve methode ontstond in de jaren 50 en vond zijn oorsprong bij de befaamde kunstenaar Mimmo Rotella. Terrani verbeterde de décollage methodiek met behulp van de hedendaagse digitale media. Hij combineert in zijn werk verschillende stijlen en multimedia technieken. In het gebruik van Terrani’s digitale proces herkent men duidelijk de traditie van Richard Hamilton. Voor Hamilton is het gebruik van de computer van net zo’n grote waarde als de traditie van de verf en het penseel in de geijkte schilderkunst, en zo zette Hamilton – van grote invloed op de Pop Art – het belang van de digitale techniek op de kaart.
Terrani’s eigen décollages representeren fragmenten en gedachtes, observaties, soms zelfs korte verhalen en tonen details die in de originele afbeeldingen onopgemerkt bleven. Iconen uit het hedendaagse jachtige leven, Paris Hilton als ‘Stupirella’, David Beckham als ‘The Ribbelin Kid’, Heidi Klum en Angelina Jolie. Maar ook de vergankelijkheid van Frank Sinatra, Audrey Hepburn, Romy Schneider en James Dean worden gereflecteerd in zijn werk. Zijn vernieuwde décollages zijn pluralistisch. Enerzijds een tijdperk van de retrospectieven, anderzijds zorgt hij door een zorgvuldige journalistieke en biografische onderbouwing voor een nieuw fundament in de collagekunst. Vanuit deze optiek benut Terrani op intelligente wijze de techniek van deze tijd en vormen zijn tijdloze fragmenten een belangrijke aanvulling op hedendaagse kunststromingen en fotografie.
—
The creations of Cologne-based artist Marcel Terrani (1969) are collected by art collectors and investors from around the world. His works are difficult to categorize under one label. At first glance, they may resemble Pop Art, but his creations prove to be much more intense and refined in multiple aspects. The artist himself describes his style as Neo Pop Art.
Marcel Terrani’s work follows the tradition of décollage. In the creation of a décollage, posters were manipulated, cut up, and altered in the original process. This innovative method emerged in the 1950s and was pioneered by the renowned artist Mimmo Rotella. Terrani improved the décollage technique using contemporary digital media. In his work, he combines various styles and multimedia techniques. The use of Terrani’s digital process clearly recalls the tradition of Richard Hamilton. For Hamilton, the use of computers holds as much value as the traditional paintbrush in fine art, and he played a major role in establishing the significance of digital techniques in Pop Art.
Terrani’s décollages represent fragments, thoughts, observations, and sometimes even short stories, revealing details that were overlooked in the original images. Icons of today’s fast-paced life, such as Paris Hilton as ‘Stupirella,’ David Beckham as ‘The Ribbelin Kid,’ Heidi Klum, and Angelina Jolie, appear, as do reflections on the fleeting nature of Frank Sinatra, Audrey Hepburn, Romy Schneider, and James Dean. His updated décollages are pluralistic, blending an era of retrospectives with a careful journalistic and biographical approach, laying a new foundation in collage art. From this perspective, Terrani intelligently uses contemporary techniques, and his timeless fragments are a significant addition to contemporary art movements and photography.