De wereldberoemde fotograaf Michel Comte maakte in 2018 zijn opwachting in Nederland met de solo-expositie ‘Thirty Years and 5 minutes’ bij Kunsthuis Amsterdam. De expositie toonde een uitzonderlijke selectie foto’s waarmee Comte een gezicht gaf aan de jaren ’90 en 2000. Gisele Bündchen, Daryl Hannah, Miles Davis, Mike Tyson, Sofia Coppola, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Helena Christensen, Don King; het zijn slechts enkele namen die de revue passeren in een tentoonstelling die een uniek beeld geeft van het werk van een van de meest gevraagde mode- en magazine fotografen ter wereld.
Geboren in Zürich, Zwitserland (1954), en autodidact in de kunst van fotografie, ontving Comte zijn eerste internationale reclameopdracht in 1979 van Karl Lagerfeld voor het modehuis van Chloé.
Binnen een paar jaar groeide Comte uit tot 1 van ’s werelds meest gevraagde mode- en magazinefotografen met campagnes voor prestigieuze merken als Armani, Dolce & Gabbana, Nike en Lancôme, Hij ontwikkelde een onmiskenbare stijl en zijn foto’s verschijnen in internationale magazines zoals Vogue, Vanity Fair en Harper’s Bazaar.
Michel Comte begon zijn carrière in het restaureren van hedendaagse kunst en specialiseerde zich in het werk van Andy Warhol en Yves Klein. Dit gaf de basis voor een begrip van de omgeving van een wereld die veel groter is dan fotografie. Het gaf Comte de diepgang om naar mode en stijl te kijken als een vooruitstrevende kunstvorm die altijd in ontwikkeling is. Ook op het gebied van reportagefotografie heeft Comte de afgelopen jaren heeft een uitzonderlijk oeuvre opgebouwd. In dienst van het Internationale Rode Kruis (IRC) reisde hij naar Irak, Afghanistan, Bosnië en Afrika om beelden vast te leggen die de gruwelen van oorlog en hongersnood krachtig weergeven. In 2004 startte Michel Comte een eigen stichting met als doel om mensen in de derde wereld toegang te geven tot drinkwater.
Van modefotografie voor Vogue tot het werken voor het Rode Kruis, fotograaf Michel Comte heeft zijn sporen nagelaten in elk genre waaraan hij besloot zich te wagen. Zijn werk maakt deel uit van de meest prestigieuze collecties, wordt wereldwijd in musea getoond en kan rekenen op grote internationale belangstelling tijdens veilingen – zo bracht de in Kunsthuis Amsterdam getoonde foto van Carla Bruni ‘Safe Sex Campaign’ 100.000 euro op tijdens een veiling bij Sotheby’s. Met zijn oeuvre overstijgt Michel Comte consequent de beperkingen van de traditionele mode- of portretfotograaf en met zijn unieke artistieke en creatieve visie tekende Comte voor enkele van meest iconische beelden van de jaren ’90 en 2000.
—
The world-famous photographer Michel Comte made his debut in the Netherlands in 2018 with his solo exhibition “Thirty Years and 5 Minutes” at Kunsthuis Amsterdam. The exhibition featured an exceptional selection of photographs that encapsulated the spirit of the 1990s and 2000s. Gisele Bündchen, Daryl Hannah, Miles Davis, Mike Tyson, Sofia Coppola, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Helena Christensen, Don King—these are just some of the names showcased in an exhibition that offered a unique view of the work of one of the most sought-after fashion and magazine photographers in the world.
Born in Zurich, Switzerland (1954), and a self-taught photographer, Comte received his first international advertising assignment in 1979 from Karl Lagerfeld for the fashion house Chloé. Within a few years, Comte became one of the world’s most in-demand fashion and magazine photographers, working on campaigns for prestigious brands like Armani, Dolce & Gabbana, Nike, and Lancôme. He developed a distinctive style, with his photos appearing in top international magazines like *Vogue*, *Vanity Fair*, and *Harper’s Bazaar*.
Michel Comte began his career restoring contemporary art, specializing in the works of artists such as Andy Warhol and Yves Klein. This foundation gave him an understanding of an art world far broader than just photography. It provided him with the depth to view fashion and style as progressive art forms that are constantly evolving. In recent years, Comte has also built an impressive body of work in reportage photography. Working for the International Red Cross (IRC), he traveled to Iraq, Afghanistan, Bosnia, and Africa, capturing powerful images that vividly depict the horrors of war and famine. In 2004, Michel Comte founded his own charity, dedicated to providing access to drinking water in developing countries.
From fashion photography for *Vogue* to humanitarian work for the Red Cross, Michel Comte has left his mark on every genre he has pursued. His work is included in the most prestigious collections, exhibited in museums worldwide, and attracts significant international interest at auctions. For example, his photo of Carla Bruni for the “Safe Sex Campaign,” featured in Kunsthuis Amsterdam, sold for 100,000 euros at a Sotheby’s auction. Through his body of work, Michel Comte consistently transcends the boundaries of traditional fashion or portrait photography. With his unique artistic and creative vision, Comte has produced some of the most iconic images of the 1990s and 2000s.