De vloeibare essentie van aquarel in de ‘Vespers’-serie (2019) herinnert aan de doorzichtige kwaliteiten van zijn expertise in glas-in-lood. Op het eerste gezicht lijkt Vespers een serie klaprozen te zijn, met dunne groene lijnen en levendige rode spatten die samenkomen op een witte achtergrond. Door vorm en abstractie te combineren via interacties met licht en kleur, raken de klaprozen in een staat van voortdurende transformatie. Dankzij Clarke’s vaardige hand vangt dit medium het gevoel van de doorzichtige membranen van de bloemen.
“Ik probeerde te zien of ik niet zozeer kon vastleggen hoe een klaproos eruitziet, maar meer dat gevoel dat ze oproepen. Soms is het alsof ze hun schoonheid heel delicaat balanceren op die tere, tere stelen — de manier waarop de stelen met grote snelheid uit de bloem naar de grond druipen, en je begrijpt niet hoe ze overeind blijven totdat je een klaproos aanraakt, en het is als lichtend spinrag. Geen enkel textielbedrijf zou in de buurt kunnen komen,” – Brian Clarke, 2021.
—
The liquid essence of watercolour in the ‘Vespers’ series (2019), is reminiscent of the transilluminating qualities of his expertise in stained glass. At the first glance Vespers seems to be a series of poppies, with thin green lines and vivid splashes of red clustering on a blank background. Merging form and abstraction through interactions with light and colour, brings the poppies in a state of constant transformation. Through Clarke’s skilful hand, this medium captures the flowers’ feeling of diaphanous membrane.
“I tried to see if I could capture not so much how a poppy looks, but that feeling that they have. Sometimes it’s one of very delicately balancing their beauty on the top of those tender, tender stems — the way the stems drip with great speed out of the flower down to the ground, and you don’t see how one could hold them up until you happen to touch a poppy, and it’s like luminous gossamer. No textile company could approach it’ – Brian Clarke, 2021
Watercolour on Velin Arches
Signed and dated.